Blog
Hybrides zijn opnieuw in trek bij autoconsument

Hybrides zijn opnieuw in trek bij autoconsument

De autowereld ondergaat voortdurend veranderingen. Waar het er even op leek dat de elektrische auto de hybride definitief naar het achterplan zou verwijzen, lijkt de hybride nu opnieuw aan een opmars bezig te zijn. Het is een van de redenen waarom de aftersales-toeleverancier Schaeffler afziet van zijn plannen om versneld voorraden op te bouwen voor volledig elektrische auto’s. Volgens het bedrijf geven steeds meer consumenten de voorkeur aan een hybride auto. Het gaat uiteraard slechts om een trend op de korte termijn. Autofabrikanten moeten namelijk nog altijd aan de emissiedoelstellingen voldoen en uiteindelijk zal de volledig elektrische auto toch gewoon de regel worden.

Elektrisch versus hybride: wat is het verschil?

Een volledig elektrische auto wordt uitsluitend aangedreven door een elektrische motor die op zijn beurt wordt gevoed door een accu. Dit type voertuig produceert helemaal geen uitstoot tijdens het rijden, waardoor de Europese Unie sterk inzet op dit type auto. De keuze is dan ook sterk gegroeid. Onder meer de populaire Škoda Enyaq Coupé is als EV-auto beschikbaar. Ook de aankomende Škoda Elroq, een SUV waar halsstarrig naar wordt uitgekeken, zal volledig elektrisch worden aangedreven.

Hybrideauto’s combineren dan weer een verbrandingsmotor met een elektrische motor. Deze voertuigen kunnen op beide systemen rijden, wat ze extra flexibel maakt. Een goed voorbeeld hiervan is de Škoda Superb Combi Hybride, een plug-inhybride met een ruim rijbereik en een gecombineerd verbruik van slechts 0.4 l/100 km. Een plug-inhybride geeft de bestuurder de mogelijkheid om korte afstanden elektrisch af te leggen, bijvoorbeeld voor woon-werkverkeer, terwijl de verbrandingsmotor zorgt voor een grotere actieradius wanneer dat nodig is (bijvoorbeeld voor de jaarlijkse vakantie).

Hybride blijft belangrijk

De hybride is eigenlijk nooit echt helemaal van het toneel verdwenen. Hoewel volledig elektrische voertuigen veel voordelen bieden, zijn er enkele zaken die nog altijd in hun nadeel spreken. De beschikbaarheid van laadpunten is bijvoorbeeld niet overal in Europa even goed. Door heel Europa staan er meer dan een half miljoen laadpalen. En Nederland heeft de grootste laaddichtheid van Europa, dus hier zit het wat dit betreft echt wel goed. Maar in niet alle landen is dat het geval, waardoor het enthousiasme soms beperkter is.

Zie ook:  Wanneer Kies je voor Welke Dekking bij een Autoverzekering?

Andere zaken die meespelen zijn de laadtijd en de actieradius. Voor woon-werkverkeer is een elektrische auto een logische keuze, maar voor verre vakantieverplaatsingen is het dat niet altijd. Voor veel potentiële kopers blijft dit een aandachtspunt. Voor veel mensen blijft de angst om zonder stroom te komen staan – ook wel range anxiety genoemd – een serieuze overweging bij het kiezen van een nieuw voertuig. De verdere uitrol van laadpalen moet dit voorkomen, maar op korte termijn behelpt deze consument zich vaak liever met een hybride. Niemand is bang om zonder benzine te komen zitten, want er is altijd wel een tankstation in de buurt.

Prijskaartje bepaalt koopgedrag

Daarnaast speelt de economische context een rol. Er is de inflatie die ons allemaal treft. Een elektrische auto blijft een flinke investering en de afgelopen jaren bleek dat ook elektriciteitsprijzen flink kunnen fluctueren. Dat zijn zaken die hybrides tot een aantrekkelijk alternatief maken. Hybrides bieden een tussenoplossing waarbij de voordelen van elektrisch rijden worden gecombineerd met de zekerheid en vertrouwdheid van een verbrandingsmotor. Dit maakt ze met name aantrekkelijk in markten waar de infrastructuur voor elektrisch laden nog niet volledig ontwikkeld is. Maar opnieuw: in Nederland is dat eigenlijk niet het geval, hier staat een EV echt wel zijn mannetje.