Citroën 2cv cabrio

De Citroën 2cv is natuurlijk een ongekend iconische auto. Deze auto, in de volksmond ook wel ‘eend’ genoemd, kwam in 1948 voor het eerst op de markt. De reacties waren ongekend! En dan niet positief. Ze wisten namelijk niet wat ze zagen en termen als lelijk en onbenullig voerde het commentaar aan. Toch bleek het totaal anders uit te pakken met de Citroën 2cv. Deze auto werd namelijk als één van de weinige auto’s maar liefst 40(!) jaar non-stop geproduceerd. Dat is nog geen automerk gelukt. Alle negatieve reacties werden dus volledig teniet gedaan en de Citroën 2cv bleek dus een gigantisch succes. Er werden er zelfs meer dan 5 miljoen geproduceerd in die 40 jaar en daarmee zelfs één van de beste verkopende auto’s wereldwijd.

Citroen 2cv cabrio huren

Citroen 2cv huren via Snappcar
  • Huur een voordelige cabrio op een veilige manier rechtstreeks van je buren!

De kenmerken van de eerste Citroën 2cv

Het eerste model van de Citroën 2cv woog slechts 300 kilo. In tegenstelling tot de auto’s vandaag de dag is dit natuurlijk werkelijk helemaal niets. Ondanks dit gewicht konden er toch nog 4 mensen in worden vervoerd met een gemiddelde snelheid van maximaal 60 kilometer per uur. Dat kunnen we ons natuurlijk tegenwoordig helemaal niet meer voorstellen. Waar de Citroën 2cv al in 1948 in productie ging, moesten we in Nederland nog eventje geduld hebben. Voor ons was de Citroën 2cv cabrio niet eerder beschikbaar dan vanaf 1952. Ook in ons land werd de Citroën 2cv in no-time ongekend populair. In de jaren die volgde werden er de nodige aanpassingen gedaan. De aanpassing waren zowel cosmetisch als ook motorisch. Zo werd het vermogen opgehoogd naar 33 pk, waar dit voorheen slechtst 9 pk was.

De toekomst

Naarmate de tijd vorderde, kwamen er steeds meer varianten op de markt, tot aan 1990. Toen werd besloten dat de Citroën 2cv niet meer werd geproduceerd. Met de nieuwste ontwikkelingen zowel op motorisch als cosmetisch vlak. De Citroën 2cv’s die nu nog rondrijden, mogen dus worden gezien als absolute oldtimer en zijn daarmee een stukje geschiedenis en ook nostalgie geworden van de wereldwijde auto industrie. Ondanks het feit dat ze niet de schoonheidsprijs verdienen, werd deze auto ongekend populair, waardoor ze blijkbaar toch iets goed hebben gedaan. Wat het geheim is, dat blijft tot op de dag van vandaag voor de meeste kenners nog altijd een raadsel.