Blog
Wanneer wordt een autogordel afgekeurd?

Wanneer wordt een autogordel afgekeurd?

Veiligheid boven alles

De autogordel is een van de belangrijkste onderdelen van je auto als het gaat om veiligheid. Het is letterlijk de lijn tussen leven en dood bij een ongeluk. Daarom worden autogordels streng gecontroleerd tijdens de APK. Maar wanneer is een autogordel eigenlijk niet meer veilig? En op welk moment wordt deze dan officieel afgekeurd? In deze blog lees je precies waar je op moet letten en wat de keurmeester controleert.

Tijdens de APK-keuring wordt de gordel nauwkeurig beoordeeld. Is deze beschadigd, niet goed werkend of niet correct bevestigd? Dan wordt je voertuig afgekeurd. In sommige gevallen gaat het om duidelijke defecten, zoals een gordel die helemaal niet meer vastklikt of doorschiet. Maar ook minder opvallende gebreken, zoals rafels of een verouderd oprolmechanisme, kunnen al genoeg zijn voor afkeuring.

Wat zijn afkeurpunten bij een autogordel?

De RDW en APK-keuringsinstanties hanteren een aantal duidelijke richtlijnen als het gaat om het beoordelen van de autogordel. Hieronder enkele situaties waarin een gordel afgekeurd kan worden:

  • Gordel is gerafeld of beschadigd: Als het bandmateriaal slijtage vertoont, rafelt of scheurt, wordt dit gezien als een ernstig veiligheidsrisico.
  • Gordelsluiting werkt niet goed: Als de gesp niet stevig vastklikt of makkelijk losschiet, is dat direct afkeur.
  • Oprolmechanisme functioneert niet: Een gordel moet automatisch terugrollen. Als dit niet goed werkt, kan dat een probleem zijn bij een botsing.
  • Bevestiging zit los of ontbreekt: Een gordel die niet goed bevestigd is, biedt geen bescherming.
  • Gordel is te kort of niet origineel: In sommige gevallen zijn gordels vervangen door niet-goedgekeurde alternatieven. Ook dat is afkeur.

Bij twijfel wordt de gordel nauwkeurig gecontroleerd. Als er zelfs maar een kleine twijfel is over de betrouwbaarheid, wordt er geen risico genomen.

Wat kun je zelf controleren?

Om te voorkomen dat je voor verrassingen komt te staan bij een keuring, is het slim om regelmatig zelf de autogordels in je voertuig te controleren. Trek ze helemaal uit en controleer het bandmateriaal op rafels, vouwen of verkleuring. Voel of de sluiting stevig vastklikt en test of de gordel soepel terug oprolt. Merk je dat dit niet het geval is? Laat het dan nakijken bij een garage, ook al staat je APK nog niet voor de deur.

Een autogordel hoort veilig, schoon en goed werkend te zijn. Vergelijk het met een parachute: die wil je ook niet gebruiken als je twijfels hebt over de staat ervan. En bovendien: een goed werkende gordel is niet alleen verplicht, maar vooral essentieel voor je eigen veiligheid.

Vergeet ook de bagage niet

Bij veiligheid in de auto denk je misschien niet direct aan je bagage, maar ook die speelt een rol. Zware koffers en tassen kunnen bij een botsing namelijk gevaarlijk worden als ze niet goed zijn opgeborgen. Zorg er dus voor dat je bagage altijd goed vastzit of opgeborgen is in de kofferbak.

Als je veel reist of vaak spullen vervoert, loont het om te investeren in stevige koffers die je veilig kunt opbergen. Kies bij voorkeur voor modellen met een harde schaal en een compact formaat dat goed past in de kofferbak. Zo voorkom je dat je bij een plotselinge remactie of botsing extra risico loopt.


Wanneer wordt een autogordel afgekeurd?

Een autogordel wordt afgekeurd zodra er sprake is van rafels, scheuren, slecht werkende sluitingen of een defect oprolmechanisme. Ook loszittende bevestigingen of niet-goedgekeurde vervangingen leiden tot afkeur. Regelmatig controleren is dus geen overbodige luxe. Want alleen met een goed werkende autogordel kun je rekenen op maximale bescherming in het verkeer. Veiligheid begint bij de basis – en de gordel is daarin onmisbaar.